Az eredeti cikkrészlet:
Félreértésre
adhat okot a RAW tudását jelölő rész.
Bár
Domshow említi a Bayer (és nem Bayes, gondolom
elgépelés) rácsot, nem bontja ki
ennek mibenlétét. Ez ugyan száraz technikai duma
lenne, de többek közt a
Pixinfón is valahol van róla cikk. A lényeg az,
hogy a digitális gépek
(leszámítva a Foveon szenzorosokat, de ezt hagyjuk)
pixelenként EGYETLEN szín
árnyalatait rögzíti. Tehát 4 egymás
melletti pixelből 2 rögzít zöldet, és 1-1
pirosat vagy kéket (vannak más rácsú
érzékelők, pl. Sony-nál, de megintcsak hagyjuk).
Ha megnézzük a Bayer rácsot (az ábrát
Domshow mellékelte, kis piros-zöd-kék
kockás „padlólapok”), látható, hogy adott
pixel körül körben van ugye 8 másik,
amik ha a szemlélt pixel zöld, akkor 4, ha a
szemlélt pixel piros vagy kék,
akkor 8 más színű pixel vesz körül.
Az
elektronika pedig fogja magát, és a környező
pixelekből egy algoritmus alapján
a „hasára üt”, és besaccolja hogy milyen más
értékek szerepelnek a másik két
színből! (Bocsánat ha valakinek most romboltam le az
illúzióit arról hogy a digitális
technika tökéletes...) Tehát a RAW 1x12 (vagy 14,
16...) bit, míg a JPEG 3x8
bit. Na, ezek után hogy magyarázom meg hogy 1x12
több mint 3x8? Jogos... Úgy,
hogy a Jpeg-et a gépen belül találja ki nekünk
a célprocesszor, a gyári
program, és a paraméterek (gépben
állított fehéregyensúly,
kontrasztértékek,
színtelítettség stb...) alapján
előállítja nekünk a 8 biteket. Mivel az
állíthatóság viszonylag korlátozott,
a finom hangolásokat kénytelenek vagyunk
vagy elfelejteni, vagy utólag a már az
optimálistól eltérőből „visszahozni”,
míg ha mi dolgozzuk fel a RAW-ot a
számítógépen, sokkal több
paramétert
adhatunk meg, és a 12 bitekből pontosabban, esetenként a
célprocesszornál
bonyolultabb, de precízebb algoritmusok alapján
állíthatjuk elő a 3
színcsatornás kimenetet! A legvégén
tehát ha mi magunk csináljuk a 8 bites kimenetet (JPEG, „digitális pozitív”)
akkor biztosan minden árnyalat helyére tudunk 1-1 színt „ültetni”, nem maradnak
üres helyek, nem veszítjük el a tónusokat.
Újabb eredeti cikkrészlet következik:
Itt megint van egy
félreérthető, talán hibás rész. A
RAW nem
jelent plusz információt abból a
szempontból, hogy a kép feketébe vagy
fehérbe
hajló részein plusz bitek további
dinamikatartományt jelölnek. A RAW ugyanazt a
blendeátfogást nyújtja, mint a JPEG, a
különbség ellenben ott van, hogyha a kép
mondjuk alulexponált, akkor a JPEG esetében a
kihasználni kívánt alsó
egyharmad, vagyis a sötét részek, ahol a
képünk lényege található,
összesen a
256 színárnyalat harmadán, mintegy 80
különféle árnyalaton helyezkednek el,
míg
a RAW esetében még mindig több mint 1300
árnyalatból válogathatunk! A kimenet,
a „pozitív” úgyis 8 bites, egyrészt a monitorunk
nem tud többet megjeleníteni
mint 16 millió színt (256x256x256 vagyis 3x8 bit, amit a
JPEG tud), másrészt az
emberi szem is csak nagyon nehezen képes
különbséget tenni ennél több
árnyalat
közt.
Azt, hogy úgy érezzük, a RAW kitágítható,
dinamikatartományban szélesebb, egy szemléletes „mesével” próbálnám meg
illusztrálni:
Van egy 12
illetve egy 36 tagú színes zsírkréta
készletünk. (Azért
zsírkréta, mert azt elég nehéz keverni,
míg mondjuk a színes ceruzával egymásra
rajzolhatnánk, ami színkeverés, de azt a digi
így ebben a formában nem tudja). Mindegyik
a fehértől indul, és a feketéig tart, vannak benne
zöldek, sárgák, pirosak,
kékek stb... Amennyiben egy sűrű sötét erdőt
szeretnénk lerajzolni, felette a
kék éggel és fehér
bárányfelhőkkel (digitális
képalkotásban lehetetlennek tűnő
feladat ekkora átfogást létrehozni, a kék
ég kiég, az erdő sötétje bebukik) A
12 színű készlettel az égre kb.
két-három árnyalatunk lesz, egy fehér, egy
halványkék, és egy sötétkék.
Hiába vannak részletek a felhőben, hiába ezer
kékje van az égnek, ha a fehérhez esik
közelebb, azt használjuk, ha a
világoskékhez akkor azt, ha a
sötétkékhez akkor azt. Trükközhetünk
ugyan azzal,
hogy 1-1 másik szín apró pöttyeit rajzoljuk
közé, amitől kvázi megnő a
színmélység, de akkor pöttyös lesz a
kép, és csúnya is (színzaj, fals
színek,
kitalált részletek) illetve
nem tudunk
minden színt leírni így sem. Ha 36 tagú a
zsírkréta készletünk, bevethetünk
mondjuk 3-4 féle kéket, esetleg egy nagyon halvány
zöldet vagy sárgát
használhatunk mellé, vagy akad egy enyhén
szürkés zsírkréta, drasztikusan
emelkedik az ég kidolgozottsága. Ugyanez a helyzet az
erdő mélyével, 12 szín
esetén gyakorlatilag van egy sötétzöld, egy
barna és egy fekete zsírkrétánk, a
36-os csomagban feltételezhetünk egy bordót,
kétféle barnát,
sötétszürkét,
háromféle zöldet stb... Olyan helyekre is tudunk
részletet vinni, ahová a
feketét kényszerültünk volna használni.
Szemléltetésül
készítettem a technokratább
beállítottságúaknak én is egy
ábrát. Az igen egyszerű fotót egy gradiens
helyettesíti, amiből kiemeltem egy részletet, és 8
biten illetve 16 biten
próbáltam kinyerni belőle a „képet”. A 16 bites
változat esetén a kiemelt és
„újra levels-ezett” képet el se hinné a
szemlélő hogy nem az eredeti képet
másoltam oda mégegyszer, bár jó monitoron,
nekem eredetiben látszott némi
csíkozódás az átmeneteknél. A
hisztogram azért egy picit „ki van szőrösödve”, és mivel a kép színeinek (feketéinek) „alját”
is vágtuk, más lett az eloszlás. A 8 bites kép viszont még ekkoraméretben is
szemmel láthatóan „széthullott”, fals színzaj, sündisznótüske-szerű hisztogram
(adott tartományokat csak „besaccolta”) a program, valós részlet nincs benne,
ellenben színzaj az van. A képet élesítettem ugyan, hogy lekicsinyitve is
látsszon, de mindenki szépen higgye el nekem, hogy ugyanazt az élesítést kapta a 16 bites
változat is, amit azért nem tudok illusztrálni, mert egyáltalán nem látszik meg
rajta...
© Mutty 2007
|