Vissza az elejéreVissza a
fõoldara

Írások Fontos-e a technika a fotózásban? GalériáhozTovább a
galériákhoz

Ez a cikk talán nem szól semmirõl, talán csak kérdéseket próbálok feltenni vele. Arról szól, fontos-e hogy ismerjük hogy miként mozognak a fotonok a gépünkben, milyen kémiai vagy elektronikai folyamatok játszódnak le, illetve mit tud egy gép és mit nem?

Hangzatos és divatos módon rávághatnánk hogy nem. A technika nem fontos, a technika csak 10% (mások szerint alig 5%), és hogy a fotós agya, szemlélete, a helyszín, a szerencse, a fények és még egy csomó másik dolog határozza meg a képet (jókor jó helyen). Azon kívül hogy minden valamirevaló fotósoknak szóló tanácsgyûjtemény elsõk közt javasolja, hogy nézegessük más fotósok képeit, tanuljunk kompozíciós szabályokat, amiket utána felrúghatunk. Hiszen ahhoz hogy a saját utunkat járhassuk, meg kell tudnunk mit járnak mások, hogy sajátunknak tekinthessük amit kitapostunk magunknak. Ez egy másik kérdés. De mi van a technikával?

Ken Rockwell elhíresült besorolása szerint "ketyere-számonanizátor" mindenki aki (túlzottan) törõdik azzal, hogy milyen gépet használ. Ettõl függetlenül többször találkoztam vele, hogy olyan (amatõr)fotósok akiknek a képeit nagyra tartom, idõnként rákérdeznek hogy hogy lehet ezt-meg azt megcsinálni, és ilyenkor picit furcsán veszi ki magát a dolog.

Felnõtt egy generáció, fõleg a digitális korszakkal, aki életében nem állított kézzel élességet (és esetleg  a WorldPress foton kapott is díjat) vagy azt hiszi hogy olyan nagy állványos gépet amiben egy fekete lepel mögé kell bújni, csak 1920-ban használtak. Aki nem tudja hogy miért olyan fontos az aszférikus lencse, pláne hogy mi az az ortokromatikus meg pánkromatikus emulzió...

A fényképezés -bármennyire is sokan mûvelik, és bármennyire sikerült le is járatni- egy szint fölött mûvészet. Akár professzionális, akár amatõr szinten el lehet jutni olyan magasságokba, ahol már képesek vagyunk hozzátenni ahhoz, ami a globális fotótörténelem, amitõl a képeinket (vagy akár csak egyetlen képünket) nem csak egy szûk családi-ismerettségi vagy netes kör ismeri, hanem valamiért sok ember agyában maradnak meg. Amire találatot ad a TinEye revesre search engine mert lopják, amit visszakap az ember a saját címére e-mailként, ami esetleg valakinek a falán lóg, amit akár csak egyszer látott, de élete végéig nem felejti. Ahogy az õrület és a zsenialitás közt is csak egy hajszálnyi a különbség, lehet hogy ezt a különbséget pont a technika képes hozzáadni.

Egy manapság megvásárolható (digitális) fényképezõgép meglepõ szabadságot
biztosít a felhasználónak a technikai ismeretek hiányában is. A kompakt gépek automatikái sok olyan fényviszonybeli megoldást is kínálnak, amit régen csak komoly gondolkodással és tudással lehetett megoldani, a képstabilizátorok, magas érzékenységek képesek elhitetni az emberben hogy mindent le tud fényképezni, a hideg zuhany csak akkor éri a fotóst, ha valami mégsem sikerül, és fogalma sincs, hogy lehetne mégis...

Éppen ezért szerintem a technika valamilyen szintû (legalább elméleti) ismerete minden igényesebb amatõrnek fontos. Egy picit megpróbálom kategorizálni, kifejteni:

-Rekesz, záridó, érzékenység.
A szent triumvirátus, sokan azt sem ismerik melyiknek milyen hatása van. Nem írom le, nem ennek a cikknek a témája, de tényleg sokszor belefutok hogy már itt problémák vannak, pedig alapvetõ, szinte megkerülhetetlen, az automatika csak saját korlátain belül képes, a gyárban beleégetett tudással kompenzálni tudatlanságunkat.

-Milyen géppel készült?
Nem azért mintha nem lehetne BÁRMILYEN fényképezõgéppel jó és rossz képet csinálni egy középen apró lyukas, és belül fényérzékeny papírral ellátott karton cipõs doboztól a 25 megapixeles riporter-DSLR-eken át egy big shot hátfalas nagyformátumú gépig, hanem hogy az ember tudja, mit MIVEL ÉRDEMES fotózni. Mást lehet és KELL fotózni egy polaroiddal mint egy digikompakttal, más hatás érhetõ el egy  középformátumú filmes géppel és fekete-fehér filmmel, mint akár egy DSLR-el. A legtöbb fotográfiai feladat megoldható egy modern tükörreflexes géppel (modern világunk mindentudói talán a fullframe-es digitális alapmodellek, Canon EOS 5D, Nikon D700, Sony A900, ezeknél egyszerûen fölösleges jobbra vágyni egy amatõrnek), de van ami egyszerûen nem. Igenis érdemes megtanulni, mi mire jó, mit miért utáljunk, vagy miként használjuk ki pont a hibáit. hogy tudjunk válogatni, választani hogy nekünk mi kell. Egy igazán komoly fotósnak általában nem elég mindenre egy gép. Majdnem mindegy mivel fotózik ha valamit ki akar fejezni, de mégsem mindegy mivel fotózza, mert más lesz. Ha az életben nem csinálunk saját magunk által öntött emulzióval 20*30 centis üveglemezre mûszaki géppel felvételt, akkor is érdemes tudni miért olyan, és nem hanyatt esni tõle, hogy valaki mondjuk technikailag ezt kivitelezte, de a kép alapvetõen semmilyen. A gép nem viheti a hátán a képet, inkább vigye a látvány magával a technika hibáit, de a legjobb ha minden tökéletesen együtt áll! Ne feledjük, múlhat egy hajszálon hogy maradandót vagy felejtõset alkotunk.

-Milyen objektívvel készült?
Szorosan kapcsolódó téma a géphez. A legfontosabb a gyújtótávolság, ekvivalens gyújtótávolság, látószög, mélységélesség fogalmának tisztázása. Nem feltétlenül kell mindenkinek belemennie abba, hogy milyen aszférikus tagokat használnak, mivel érik el, hogy tükrözõdésmentes legyen a bevonat, mitõl drága vagy olcsó, csak azzal, hogy milyen perspektívát, lehetõséget ajánl az objektív, értsük meg hogy egy 50 mm-es objektív lehet nagytele és erõs széleslátószög ugyan, az érzékelõ méretétõl függõen, de ekvivalens gyújtótávolságokat használva sem kapjuk ugyanazt. Szorosan kapcsolódik ehhez a témához a  mélységélesség, mely fordítottan arányos az alkalmazott gyújtótávolsággal, és érzékelõ/film méretével, és egyenesen a távolsággal és a rekesszel. (persze nem minddel lineárisan...)

-Nem baj ha tisztában vagyunk pár (kompozíciós) fogalommal.
Nem azért hogy egymáshoz dobáljuk õket és okosnak tûnjünk tõlük. Ha valaki csak azt tudja szajkózni hogy képhorizont, harmadolási szabály vagy aranymetszés, képzaj (nem egyenlõ szemcse!!!) és kromatikus aberráció, de fogalma sincs arról hogy ezek miért és hogyan jönnek létre vagy mit takarnak -maximum abból hogy milyen képekre használta elõttünk egy hasonló félmûvelt- de fogalma sincs róla hogy mit is jelentenek valójában, nem is tud bánni velük, nem tudja kivédeni vagy kihasználni õket.

-Mit tud a negatív, és mit a Photoshop? Mire valók a kreatív szûrõk?
Bármilyen fura ez azoknak, akik sosem fotóztak filmes géppel, de a legtöbb trükköt már 100 évvel ezelõtt is meg lehetett csinálni. Rétegeket, "kollázsokat" ugyanúgy, mint a legtöbb korrekciót, a világosság-sötétség, kontraszt, gamma, sõt akár az unsharp mask. Léteztek és léteznek különféle alapanyagok mind a negatív, mind a diapozitív, mind a papírok és a vegyszerek világában. Elõhívó oldalból például gyakorlatilag végtelen számú van, a C-vitamintól a féltve õrzött összetételû méregdrága gyári vegyszerekig. Elõdeink ceruzával és pengével retusálták a bõrhibákat, és a lágyító szûrõt speciális objektívvel vagy vazelinezett UV szûrõvel érték el. Nincs új a nap alatt, persze a Photoshop sok olyan dolgot könnyebben tesz lehetõvé mint ezelõtt akár csak 20 évvel, de nagyjából ugyanazt tudom mondani erre is, mint a túlzott technikai varázslásra. Ismerjük, ismerjük fel, és használjuk tudatosan. Egy vagy két effekt, vagy szûrõ nem ment meg egy képet, többnyire még csak hozzá sem tesz, fõleg ha az alapkép nem jó.

-Mit tud a fény?
Talán elõrébb kellett volna felhoznom. A fényképezés ugyanis nomen est omen arról szól, hogy megörökítjük a fényt. Visszaülhetünk a középiskolai fizikapadba, és megtanulhatjuk a tükrök, lencsék, hullámhosszak, fénytörések és egyéb elvont fogalmak mikéntjét és miértjét. Száraz és unalmas? Igen. Hasznos? Talán. Kötelezõ? Mindenképp! Ha ezt megtanultuk, léphetünk felsõbb iskolába, fényforrásokról és azok használatáról tudhatunk meg mindent. Arról hogy hiába állítjuk be a fehéregyensúlyt, a gépünk akkor is napfényre van érzékenyítve, tehát rosszabb képet fog adni ettõl eltérõ világításban, hogy miként változnak a lencsék tulajdonságai, a zajosodás, vagy bármi más. Hogy ha végre van fényünk, hogyan alakítsuk, formáljuk, tereljük, vagy hogyan hozzuk létre! Milyen eszközök vannak, és miket lehet elérni velük. Ez utóbbi már csak azért is fontos, mert megfelelõ tudással súlyos pénzeket spórolhatunk. Minimális az olyan fotográfiai helyzet, amit ne lehetne stúdió körülmények közt 2 vagy maximum 3 mesterséges fényforrással megoldani, pusztán ismerni kell a fényformálók mûködését, tükröket,  derítõlapokat, hungarocell darabokat, A4-es kartonlapokat és ki tudja mit használhatunk, ahelyett hogy drága és -számunkra végülis- semmirekellõ eszközöket vásárolgatnák...

-Érzékelõk, és filmek.
A legtöbb digitális gép Bayer rácsos CCD vagy CMOS szenzorral szerelt. Antialias szûrõvel. A net tele van ennek a fenti sornak az értelmezésével, annak akinek nem világos. Viszont feltétlen haszontalan ha tudjuk hogy miért jó és miért rossz ez a rendszer, hol vannak a határai és mik a lehetõségei. A legtöbb mai gép messze túlmutathat használója tudásán, de érhetik kellemetlen meglepetések az embert. Nem hiába létezett és létezik annyiféle "analóg" alapanyag, a pánkromatikus fekete fehér negatívtól a  kisérzékenységû de erõsen szaturált diáig. A Photoshop sokat segíthet a digitális nyersanyagnak, de egyelõre a digitális világ sok tekintetben távolról és félszegen ugatja a nagyságrendileg kétszáz éve csiszolgatott kémiai eljárásokat.

Oldalakat lehetne még fölöslegesen költeni arról, hogy miért érdemes belemélyedni a fotózás elméletébe. Az Internet áldásos és áldatlan hatása, hogy töménytelen mennyiségû információval bombáz. Ugyanakkor a fotózás drága hobby, és a szakkönyvek a felszerelésekhez képest olcsók. Tekintettel arra, hogy megfelelõ felhasználásukkal sok fölösleges technikai kiadástól és esetleg sok kudarctól is könnyedén megvédhetjük magunkat (vigyázat, akár fordítva is elsülhet, hogy megkívánunk valamit!), a kiadás máris nem olyan veszélyes. Lehetõleg viszont kerüljük a színes és drága csili-vili könyveket. A legjobb szakkönyvekben nagyon sok a betû és kevés a kép. Ilyen pl. a Magyarországon etalonnak számító Dr Sevcsik Jenõ és Hefelle József: Fényképészet (Mûszaki Könyvkiadó, Bp. 1980), vagy akár ennek modernizált kiadása, mely 2007-ben jelent meg, és talán reklám lenne ha leírnám a pontos adatokat, de a címe ugyanez. :) (Fenntartom magamnak a jogot, hogy én -az egyszeri amatõr- elmondjam, óvatosan az utóbbival, szerintem sok hiba, csúsztatás és pontatlanság van benne, ezzel együtt kötelezõ olvasmány lehet.) Természetesen túrhatjuk a netet is napestig, viszont itt sokkal komolyabb butaság-szûrést kellene végezni, amire pont azok nem képesek, akik alapszintû tudást  szeretnének megszerezni. A könyvekkel kapcsolatban ne féljünk régi könyveket venni. Az egyik legjobb könyv amit olvastam, akkor íródott, amikor még szinte kizárólag fekete-fehér fényképezés volt elérhetõ az amatõröknek. A fontosabb dolgok nem változnak...

A kevésbé színes és szagos könyvek elsõre száraznak és álmosítónak tûnhetnek, de ha az emberben egy kicsit is benne van az érdeklõdés azzal szemben amit csinál -név szerint a fényképezés- megtalálja a szépséget abban is, hogy mondjuk a nagyformátumú objektívek szabványos központi zár moduljairól olvas, vagy abban hogy milyen fejlõdésen mentek keresztül az objektívek az 1800-as évek második felétõl napjainkig.

Szintén hasznos lehet egy jobb tanfolyam is. Ezekbõl is van sokféle, bevallom egyiken se voltam, de soknak olvastam a tematikáját, elõadóinak neveit, akikkel óhatatlanul találkozik az ember, ha túrja a netet. Óvatosan bánjunk ezekkel, két okból:

-Sok a már elsõ érzetre csak a pénzünkre hajtós tanfolyam, valós tudás nélkül. Tisztelet a kivételeknek, szerencsére vannak. Egy ilyen tanfolyam nem olcsó, érdemes megtalálni melyik érdekel minket, esetleg találni olyat, aki elvégezte egyiket-másikat, és tõlük információkat szerezni, elsõ kézbõl.

-A net sõt a könyvek válogatásának interaktivitását nem nyújtják. Ha már kiválasztottunk egy tanfolyamot, és befizettük, végigjárjuk. A veszély hogy akarva-akaratlanul kis számú tanárunk hatása alá kerülünk, készpénznek vesszük amit mondanak, és ha nem vigyázunk, ez az alkotói szabadságunk rovására mehet. Ez persze kis odafigyeléssel –és jó tanárokkal akik inkább csak irányokat mutatnak- kivédhetõ.

A tudás fontos. Leginkább az "ismerd az ellenséged" elvet érdemes követni! Tudd hogy mi hogyan történik. Tudd hogy mit mivel lehetne, de ne ess ennek örvényébe. Magába szippanthat, fõleg férfiakat. Ugyanakkor a ló túloldalára se szabad esni, a "tudom hol kell megnyomni a gombot, a többi nem érdekel" elv is hibás. Se tudatlan kattintgatók ne legyünk akik idõnként valami morzsából újra feltalálják a spanyol viaszt, és utána saját eredményként tálalják, se túlzottal technokrata "keytere-számonanizátorok", akik a 17. fényképezõgépüket veszik, és mindent tudnak, de nem mennek ki alkalmazni... Minél többet tanulunk, annál inkább látjuk, hogy mennyire keveset tudunk, talán tanít egy kis alázatra is minket azokkal szemben akik többet tudnak, ugyanakkor talán "nem ver át már minket a mosógépszerelõ", vagyis pontosan tudjuk hogy mitõl OLYAN az a kép amit nézünk, és miként lehetne elõállítani, képesek leszünk ezek után MÖGÉ látni, és koncentrálhatunk arra, ami talán egyedül fontos egy fotóban:

Hogy mit MOND, MESÉL nekünk...

© Mutty 2009